Markalaşmanın Önemi
Markalaşma Kavramı
Basit tanımı ile markalaşma, markayı pazarda rakiplerinden farklı kılma işlemidir. Güçlü ve kalıcı bir marka oluşturmanın anahtarıdır. İşletmenizi temsil eden ve herhangi bir bölgedeki diğer işletmelerden herhangi bir engele takılmadan ayırt edilmesini sağlayan süreçtir. Markalaşma kurumların varlıklarını koruması ve büyüyebilmeleri açısından büyük önem taşır.
Pazarda rakiplerimizden öne çıkmak, tercih edilmek ve kalıcı olmak için markalaşmak isteriz. Amaç sektördeki rakipleri oyun dışı bırakmaktır. Bir markanın gücü tüketicinin satın alma kararını olumlu etkilemesine bağlıdır.
Sadece ilgi çekici, güzel bir marka adı, logo, slogan bulmak; renkli, eğlenceli reklamlarla tanıtım yapmak markalaşmak değildir. Ulaşmamız gereken asıl nokta hedef kitlelerin zihinlerinde olumlu bir marka değeri oluşturmaktır. Kısaca, müşterinin zihninde benzersiz pozitif çağrışımlar yaratma işlemidir.
Neden Markalaşmalıyız?
Markalaşmanın en önemli nedeni, müşterinin hangi şartlarda olursa olsun, ürün veya hizmetin maddi değerine bakmadan sizin sunduğunuz ürünü seçmesidir. Belirlemiş olduğunuz hedef kitlenin ürünler arasından sizin ürününüzü tercih etmesini sağlamak en önemli amaçtır. Markalaşma sayesinde müşterilerde, her markanın değerinin merkezinde yer alan marka sadakati oluşması sağlanmaktadır.
Markalaşma konusunda başarılı olamamış bir ürünün pazarda kalıcı olması çok zordur. Ürün kısa zaman sonra piyasadan silinir. Dolayısıyla bir ürün veya hizmetin olmazsa olmazıdır. Uzun ve maliyeti yüksek bir süreçtir fakat imkânsız değildir. Etkili ve doğru yapılan bir strateji, markanın değerini arttırarak piyasada iyi bir şekilde konumlanmasını sağlar. Markalaşma hedefleri belirlenirken hedef pazarın coğrafi ve kültürel özellikleri, sektörün yapısı da özellikle dikkate alınmalıdır.
Markalaşma, bir işletmenin başarısında kilit bir rol oynar. Büyüklüğü veya türü ne olursa olsun birçok işletmenin ciddiye alması gereken bir konudur. Küçük işletmelerin büyümesine yardımcı olabilir ve Apple Computer’ın popülerleşmesi gibi başarı hikayeleri, markalaşmanın yardımcı olduğunun kanıtıdır.
Markalaşmanın Ön Koşulları:
- Marka tüketicinin zihnindeki bir değerdir ve markalaşmanın ön koşullarından ilki ürünün tüketici zihnindeki bu değerini kavrayabilmektir.
- Markalaşmanın diğer bir koşulu da kurum içindeki ekibin aynı pencereden bakması gerekliliğidir. Sağlam ve sürdürülebilir bir markalaşma için kurumun tüm organlarının kabul ettiği ortak bir gelecek politikası, etkili bir iletişim, güçlü kültür ve imaj unsurlarının uyum içinde çalışması gerekmektedir.
- Markalaşmanın olmazsa olmazı kalite ve güvenilirliktir.
- Markalaşmada yaratıcılık, liderlik ve strateji çok önemlidir.
- Güçlü bir markalaşma için ulaşılmak istenen hedefler net ve açık bir şekilde belirlenmelidir.

Markalaşma sürecini olumsuz etkileyen faktörler:
Markalaşma sürecinde yapılması gerekenlerin yanı sıra özellikle yapılmasından kaçınılması gereken konulara da mutlaka dikkat edilmesi gerekmektedir. Bunlar süreci olumsuz etkileyecek faktörlerdir.
- Diğer markaların süreç içerisinde izledikleri yollardan farklı hareket etmek, taklitçilikten kaçınmak gerekir. Mümkün olduğunca özgün olunmalıdır.
- İstikrarsızlığa sebep olacak her türlü fikir ve karadan uzak durmak gerekir.
- Tutulamayacak sözler verilmemelidir. Müşteri kaybetmenize ve rakiplerinizin kazanmasına sebep olur.




